De wereld van digitale marketing evolueert hand in hand met technologie, dus elke dag ondervinden we nieuws over marketing die we kunnen toepassen in onze digitale strategieën. In dit artikel zijn 10 digitale marketingtrends voor 2020 verzameld.
Snelle content
Het gebruik van smartphones is exponentieel gegroeid, als we studies zoals die van de Association for Media Research erbij halen, zullen we kunnen waarnemen dat meer dan 90% van de internetgebruikers toegang heeft tot het internet via hun mobiele apparaat, en nu al 37% van de gebruikers het gebruikt als het belangrijkste toegangsapparaat tot het netwerk. Dit feit heeft grote gevolgen voor de gebruiker, die met zijn mobiele telefoon snel en gemakkelijk toegang wil krijgen tot content. We dragen het internet en dit nodigt ons uit om bijna constant verbinding te maken, in feite gebruiken we het terwijl we andere activiteiten uitvoeren. Dit staat bekend als “snelle content”, en sommige platformen bieden deze content al aan: Facebook en Instagram Stories, of Google’s AMP Stories.
Wat zijn de uitdagingen van snelle content voor bedrijven? Vanuit zakelijk oogpunt moeten we ons richten op het snel creëren van kwaliteitscontent. Op sociale media worden consumenten blootgesteld aan de overhead van content, dus het markeren is geen eenvoudige taak. Om dit te doen moeten we inzetten op creativiteit, synthese en het gebruik van lichttechnologie. Dat wil zeggen, het creëren van kortstondige, boeiende en interactieve inhoud voor de gebruiker.
Video
Streaming en programmatische campagnes hebben geleid tot een revolutie in de videocontent. Deze revolutie zet zich voort in 2020, wat dankzij Stories en The Snack en Bumper Ads een kans biedt voor merken om zich te onderscheiden in het netwerk.
Snacks Ads zijn video’s van minder dan 10 seconden die ontstaan door onoplettendheid van de gebruiker. De 10 seconden zijn het resultaat van een Curtis Tredway studio die het publiek van een video houdt alle aandacht voor de eerste 10 seconden, na 20 seconden verlaagt hun aandacht en ga zo maar door tot hij bij vijf minuten slechts 9% van de kijkers aandacht blijft trekken.
Bumper Ads komen van Google om bedrijf in zijn geheel te versterken. De advertenties duren tot 6 seconden lang om de aandacht van de kijker vast te houden. Het formaat van deze advertenties stelt u in staat om meer klanten te bereiken en u kunt tevens een kort en gemakkelijk te onthouden bericht voor de gebruiker presenteren.
Stemgeluid
De technologie gaat vooruit en probeert het menselijk gedrag na te bootsen, en er is niets natuurlijker dan te communiceren door te praten. Het is dus geen wonder dat Voice assistanten zoals Alexa of Siri in de meeste van onze huizen is verschenen. Comscore schat dat in 2020 50% van de zoekopdrachten via de stem zal worden uitgevoerd, dus bedrijven hebben een nieuwe uitdaging: hoe zal ons geluidsmerk eruit zien?
Visueel zoeken
E-commerce zal in 2020 een doorbraak betekenen in de kunstmatige intelligentietechnologie. Online winkels evolueren en presenteren de Visuar Search, een beeldzoeker. Mode-applicaties zoals Mango hebben deze dienst al. Als je een set van kleren die je hebt gezien op Instagram leuk vond, kun je een screenshot maken en deze uploaden naar de app. Met dit eenvoudige Mango-gebaar raadt u soortgelijke producten aan en kunt u met één klik de hele look kopen.
Berichten en chatbots
Interactie met de gebruiker is een vereiste geworden voor elke marketingstrategie. Daarom is het ontwikkelen van een snelle en kwalitatieve service door middel van messaging applicaties of chatbots een van de belangrijkste uitdagingen dit jaar. Apps zoals Facebook Messenger of Whatsapp Business helpen u bij het beheren van uw bedrijf, van activiteiten tot het ondersteunen van de klant, het gebruik van de app voor het maken van promoties, of het onderzoeken van uw gebruikers. Aan de andere kant, Chatbots stellen je in staat om repetitieve taken te automatiseren, mensen geven de voorkeur aan conversatie om te relateren, met minder interfaces ertussen. Het integreren van een chatbot met je zakelijke messaging app is zeker een manier om je omzet te verhogen en de gebruiker loyaal te houden.
Social winkelen
Social media is niet langer alleen maar een showcase voor het bedrijf om een meer sociale reclame functie te worden. E-commerce mag een groeiende trend niet uit het oog verliezen: social shopping wordt genormaliseerd, waarbij Instagram Shopping, dat steeds meer door merken wordt gebruikt, in de kijker wordt gezet.
Micro-influencers
Waarom micro-influencers? Deze profielen hebben communities van specifieke volgers waarmee ze een direct en persoonlijk contact hebben, dat wil zeggen dat ze een hoger kwaliteitspubliek hebben in een specifieke niche en meer vertrouwen in het merk genereren. Studies zoals het IAB bevestigen deze trend, waarbij 60% van de marketingprofessionals in Spanje gebruik maakt van micro-influencers in hun campagnes.